ایمونوتراپی و دیابت

 11 ژوئن 2019 - ممانعت کننده های چک پوینت ایمنی[1] (ICIs) نوع جدیدی از داروهای ایمونوتراپی سرطان هستند که از سیستم ایمنی خود بدن برای حمله به سلول های سرطانی استفاده می کنند. با این حال، در برخی از بیماران این داروها سبب می شوند که سیستم ایمنی بدن به سلول های سالم حمله کرده و منجر به بیماری های خود ایمنی شوند، از جمله حمله به سلول های بتای پانکراس که می تواند به دیابت نوع 1 منجر شود. در گزارشی از یک مورد که در مجله ی مراقبت از دیابت منتشر شده است، محققان دانشگاه اوزاکا مطالب جدیدی را در مورد این نتیجه ی ناخواسته از درمان باICI ها، ارائه دادند.

دیابت نوع 1 ناشی از تخریب سلول های بتای پانکراس است که منجر به قطع تولید انسولین توسط این سلولها می شود. مطالعات بالینی اخیر در بیماران مبتلا به سرطان نشان داده است کهICI ها در موارد نادر منجر به ابتلای بیماران سرطانی به این نوع از دیابت می شوند. با این حال، مکانیسم دقیقICI ها در ایجاد دیابت نوع 1 هنوز نامشخص است.

محققان این وضعیت را در یک بیمار مبتلا به سرطان کلیه که تحت درمان با ICI قرار گرفته بود، بررسی کردند. آنها توانستند با رنگ آمیزی بافت پانکراس این بیمار نگاهی دقیق تری به این روند داشته باشند. دکتر Sho Yoneda ، نویسنده اصلی این مقاله، توضیح داد: سرطان بیمار متاستاز داده و به پانکراس او رسیده بود بهمین دلیل باید پانکراس او برداشته می شد.

با بررسی پانکراس بیمار، محققان نشانه های مشخصی از دیابت نوع 1 را یافتند. Yoneda ادامه داد: ما شاهد نفوذ قابل توجه سلولهای ایمنیT به بافت پانکراس بودیم و تعداد بسیار کمی از سلول های بتا در پانکراس بیمار باقی مانده بود. جالب توجه این بود که سلول های بتای باقی مانده، دارای پروتئین تحمل ایمنیPD-L1 ، کمی بودند یا اصلا آن را تولید نمی کردند. این امر غیر منتظره بود، زیرا در مطالعات قبلی به افزایشPD-L1 در سلول های بتای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 (دیابت خودایمنی ) اشاره شده بود.

پروتئین PD-L1، به سیستم ایمنی بدن می گوید که سلول یک تهدید خارجی نیست. این فرآیند، به نام تحمل ایمنی(immune tolerance)، سیستم ایمنی را از حمله به بافت های حیاتی و اندام هایی مانند پانکراس باز می دارد.

پرفسور Iichiro Shimomura، استاد دانشگاه اوزاکا و یکی از نویسندگان این مقاله می گوید:ICI ها تأثیر پروتئین هایی مانند PD-L1 را مهار می کنند و اساسا تحمل ایمنی را خاموش می کنند. این عملکرد برای درمان سرطان بسیار عالی است، زیرا تومورها اغلب با PD-L1 خود را از دید سیستم ایمنی پنهان می کنند. مشکل این است که با متوقف کردن تحمل ایمنی، امکان افزایش حمله ی سیستم ایمنی به سلولهای سالم در بافتها نیز افزایش می یابد.

هنوز مشخص نیست که آیا ICIها آسیب مشاهده شده در لوزالمعده ی بیمار را سبب شده اند یا خیر، و نقشPD-L1  نیز در این میان هنوز معلوم نشده است. شیمومورا افزود: هنوز هم مطالب بسیار زیاد کشف نشده ای در مورد چگونگی ایجاد بیماری های خود ایمنی توسط مهارکننده های چک پوینت ایمنی باقی مانده است. با این حال، این مورد نشان می دهد که درمان هایی که PD-L1 را هدف قرار می دهند ممکن است باعث تغییرات سلولی شوند که در نهایت منجر به دیابت نوع 1 می شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-06-immunotherapy-diabetesa-game.html

 



[1]Immune checkpoint inhibitors